Monday 14 January 2013

Novel

Hari ni saya nak bercakap pasal novel. Sekarangkan banyak novel yang best-best. Tapi novel yang paling saya suka ialah karya Siti Rosmizah. Kita semua tahu yang novel-novel dia semua best seller!. Kenapa saya suka novel dia? adalah disebabkan penulisan dia yang penuh penghayatan dan ada kelakar. Dia buat diri kita dalam situasi novel tu bila kita baca. Gaya penulisan dia juga sangat bagus. Tidak mencacatkan bahasa ibunda kita. hehe. (apa aku cakap ni)




Dulu masa sekolah menengah BM saya takdelah dalam kategori (bagus) tapi bila start membaca novel dan ada gaya bahasa yang baik, saya gunakannya dan buat karangan dengan word yang jarang kita dengar. Banyak word yang kita tak tahu dan baru dengar sebenarnya, So dari situlah saya pelajari menggunakannya untuk membuat karangan yang sedap dibaca. hehe Akhirnya karangan saya masuklah juga dalam kategori bagus :)

Tapi sekarang, banyak novel menggunakan perkataan yang sempoi. Terlalu sempoi. Boleh nak buat macam tu. Tapi selitkanlah pengayaan bahasa tu. Sebab tu ramai yang cakap 'bab-bab sedih tidak sampai kepada pembaca'. see bila ayat terlalu sempoi, emosi tu hilang kepada pembaca. Okay la sampai sini saja saya comment pasal novel sekarang. tapi Alhamdulillah masih ada penulis novel yang masih menggunakan perkataan yang jarang didengari. So teruskan. :) ini bagus untuk pelajar sekolah dan mereka bole menggunakan untuk buat karangan nanti. 

No comments:

Post a Comment